سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشمه های آب گرم محلات

 امروز ما ناهار را در قلعه بالای (روستای نینه) - از توابع شهرستان محلات - همراه خانواده صرف کردیم . بعد از چیدن کلی کنگر و ریواس و کوهنوردی ، غروب هم به آب دنبه رفتیم و تنی به آب گرم زدیم . ( میگن بعد از دوش آبگرم اگر طبع بدن شما سرد باشد و بخواهید آن را به گرمی تغییر دهید باید بلافاصله بعد از استفاده از آب دنبه خوراکی گرم بخورید طبع شما گرم می شود و بالعکس 0 واسه همین من که گرمایی هستم ، اقدام به خوردن هندوانه کردم... ( فعلا" جواب قطعی نگرفتم ) تمام درد و خستگی از تنمون بیرون شد. پیشنهاد میکنم اگه بدنبال یه تور دو روزه سفر از تهران به یکی از شهرستانها هستید و یا اگر درغرب کشور اسکان دارید ، مقصدتان را آبگرم محلات استان مرکزی انتخاب کنید. سوئیت برای اقامت شبانه هم با هزینه  بین 50 تا 70 هزار تومان برای بیتوته مهیاست. البته عیال ما اهل دلیجان است و شب را در آنجا سپری کردیم .
این هم یک عکس زیبا از روستای نینه  نزدیک آب دنبه از روی ارتفاعات کوههای  قلعه بالا ( عکس با دوربین سونی 16مگاپیکسل )

DSC0000.jpg

در پانزده کیلومتری شمال شرقی محلات، در سمت شرقی کوه خورزن در نزدیکی روستای نینه از توابع دهستان خورهه قرار دارند. از دوران باستان تاکنون از آبگرم محلات به خاطر خواص درمانی آن استفاده می‌کرده‌اند. آب این چشمه ها از ترکیب آب‌های سولفاته کلسیک و از نوع آب‌های هیپبر ترمال است و در درمان بیماری‌های نقرس و هم‌چنین بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش مؤثر است. سال‌هاست که مردم ایران به ویژه مردم استان مرکزی و شهرهای قم، کاشان و اصفهان برای درمان و تفریح و گردش به محلات و آبگرم آن می روند. فصول استفاده از چشمه‌های آبگرم محلات بهار و تابستان به ویژه دو ماه مرداد و شهریور است.

DSC01381.JPG
 

چشمه‌های آبگرم محلات در 15 کیلومتری شمال شرق این شهرستان در ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد .

شهرستان محلات از شمال به قم و آشتیان و از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود است.

برای رسیدن به این آبگرم از طریق جاده دلیجان - محلات و جاده اصلی قم - اصفهان (از طریق جاده دودهک - خورهه) امکان پذیر است.

 

  جاذبه‌های گردشگری محلات / محوطه تاریخی و باستانی خورهه / آتشکده آتشکوه نیمور محلات / پل تاریخی باقرآباد محلات / غار یکه چاه /

استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی محلات سابقه باستانی داشته و می‌توان تاریخ استفاده از آن را با آثار باستانی خورهه در یک جهت پنداشت. چشمه‌های آبگرم محلات از شهرت زیادی در استان مرکزی و همچنین سراسر ایران برخوردار است.

چشمه‌های آبگرم محلات شامل 6 چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم است. تمام چشمه‌ها به جز چشمه حکیم که دمای کمتری نسبت به سایر چشمه‌ها دارد از سایر چشمه‌ها برای اهداف بالنئولوژیکی استفاده می‌شود.

استحمام در چشمه‌های شفابخش اثرات زیادی بر سلامت فیزیکی، ذهنی و روانی انسان داشته و علاوه بر فراهم کردن عناصر گرانبها برای بدن، نوشیدن و استحمام در این چشمه‌ها تسکین‌بخش است.

بنا به خاصیت آبدرمانی چشمه، در سال 1350 تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شده است. این مجتمع دارای 4 مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، می‌باشند.

آب این چشمه از ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک و از دسته آب‌های هیپورترمال است و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی بسیار مؤثر است.

 DSC01376.JPG

یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود. طبق نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور گاز رادون فقط در این محل درصد قابل توجهی دارد.

چشمه آبگرم دنبه از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى‌آید و به سطح زمین مى‌رسد.

عمق این نوع آب‌هاى گرم گاهى به 20 هزار متر و گرماى آنها متناسب با عمق و سرعت بالا آمدن، گاهى به 100 درجه سانتى‌گراد هم مى‌رسد.

چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌هاى دور یا نزدیک به منظور درمان امراض پوستى و استخوانى به آن مراجعه مى‌کنند.

درجه حرارت چشمه آب دنبه   50 درجه سانتى‌گراد است و افرادى که به بیمارى ریوى و قلبى مبتلا هستند باید با احتیاط و همراه با شخصی دیگر از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است.

مالکین اصلی آب دنبه برادران بختیاری هستند: (( فرزندان مرحوم آقا عمو عزیز بختیاری - فرزندان مرحوم قاسم آقا حسنی - مرحوم ابراهیم بختیاری  معروف به عامو مشهدی ))

 سهام اصلی آب دنبه 12 دانگ است و هر24 ساعت درآمد آن بین یکی از فرزندان و نوه های آنان تقسیم می شود. احمدحسنی دایی همسر بنده هم از شرکای آب دنبه هستند.








تاریخ : جمعه 93/1/29 | 1:32 صبح | نویسنده : نویسنده : عباس عبدالمحمدی | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.